“Copilul desincronizat senzorial ” recenzie carte

" Copilul desincronizat senzorial " C.S. Kranowitz

recenzie scrisă de Andreea Ștefănică

Copilul meu nu suporta să se simtă ud sau murdar și atunci când îl țineam în brațe (micuț fiind) adesea adopta o poziție ușor nefirească, părând să respingă apropierea fizică. La început am crezut că doar mi se pare că ceva nu e chiar normal și m-am liniștit spunând: „fiecare copil e diferit, nu trebuie să îl compar cu nimeni”. Este adevărat, doar că uneori astfel de „comparații” pot fi de ajutor, mai ales pentru mamele începătoare. Cu timpul am început să observ și alte comportamente ale copilului și cum acestea aduceau tensiune în familia noastră pentru că nu știam cum să le interpretăm și cum să le gestionăm.

Timp de doi ani am oscilat între gândurile: „e doar etapă” și „ nu este bine și trebuie să îmi dau seama ce”. Ajutorul a venit de la o mămică, care fără să vrea și fără să știe, mi-a oferit răspunsul de care aveam nevoie. Ea m-a direcționat către cartea „ Copilul desincronizat senzorial ” scrisă de C. S. Kranowitz, apărută la editura Frontiera. Această carte este un excelent punct de pornire în înțelegerea comportamentelor copiilor atunci când sesizăm că ceva ar putea fi în neregulă.

COPILUL DESInCRONIZAT SENZORIAL - CE AM ÎNVĂȚAT

C. S. Kranowitz, o educatoare cu experiență îndelungată, aduce în atenția părinților și a tuturor celor care lucrează cu copii, conceptul de „desincronizare senzorială” și recomandă strategii practice pentru a aborda aceste probleme ce apar la nivel auditiv, vizual, tactil, vestibular și proprioceptiv. Desincronizarea senzorială sau „tulburarea de procesare senzorială este incapacitatea de a folosi informațiile primite de la simțuri pentru a avea o activitate normală în viața de zi cu zi”.

Procesarea senzorială ineficientă are ca rezultate o învățare ineficientă.

C. S. Kranowitz

Cu alte cuvinte, un copil care se confruntă cu dificultăți de procesare senzorială va percepe anumite informații pe care le primește (prin simțuri) ca fiind periculoase, iar asta îl va determina să reacționeze diferit.

Refuzul vehement și constant al copilului de a se da în leagăn, de a se juca în noroi/nisip sau de a evita orice activitate care presupune mișcare și atingere; nevoia constantă de a se sprijini de ceva atunci când coboară scările sau stă la birou și își face temele; consumul exclusiv al anumitor alimente și refuzul ferm de a gusta ceva nou; sesizarea și reacționarea puternică la fiecare atingere ușoară – toate acestea sunt semne care ar trebui să îi îndemne pe părinți și educatori să citească această carte.

O INTRODUCERE PRACTICĂ IN TERAPIA SENZORIALĂ

Capitolele acestei cărți sunt lămuritoare și pot fi înțelese ușor și de către cei care nu au pregătire sau experiență în lucrul cu copiii ce se confruntă cu astfel de tulburări. Parcurgând această carte veți afla cum să recunoașteți problemele la nivel tactil, vestibular, vizual, auditiv și proprioceptiv. Deasemenea, veți putea găsi exemple din viețile altor copii și altor familii și, bineînțeles, veți afla și câteva soluții și exerciții care pot fi făcute cu copiii, acasă. Cartea conține și câteva chestionare la care puteți răspunde pentru a înțelege modul în care procesarea senzorială afectează dezvoltarea generală a copilului.

Cartea „Copilul desincronizat senzorial” (editura Frontiera) a fost pentru mine o resursă de mare ajutor După ce am parcurs-o, cu creionul în mână, am simțit că toate temerile mele se micșorează doar prin simplul fapt că am înțeles care este cauza unora dintre comportamentele copilului meu.

copil desincronizare senzoriala

Fie că doriți să vă înțelegeți propriul copil sau propriii elevi, ori pur și simplu vreți să știți cum ne afectează viața de zi cu zi modul în care percepem anumiți stimuli, vă încurajez să citiți această carte. Deasemenea, puteți parcurge și materialele de pe site-urile tzubytoys.ro și tzubyskids.ro. Publicăm periodic articole care conțin informații și soluții terapeutice pentru sănătatea psiho-emoțională a copilului.

Untitled design

ANDREEA ȘTEFĂNICĂ

Sunt soția lui Dragoș și mama lui David și a Iuniei . De mai bine de șase ani încerc să-mi îndeplinesc cât mai bine rolul de părinte pentru acești copii minunați: Tudor, un băiețel isteț și creativ și Iunia , o fetiță delicată și plină de energie.

Îmi place să vizitez locuri noi, să adun amintiri și fotografii în albume, să citesc, să scriu și sunt pasionată de radio. Iubesc organizarea iar asta explică cum de reușesc să îmbin toate aceste activități, dar și să petrec timp împreună cu copiii. Cred că cel mai mult îmi place să le cumpăr cărți, să merg cu ei la bibliotecă și să le ofer diverse experiențe de care să-și amintească cu drag.